Exteriör

Mateus öppnar flaggskeppsbutik – skapad av Halleroed

MateusStockholm 2018

Det svenska keramikvarumärket Mateus har vuxit snabbt de senaste åren och säljs i dag över hela världen. 2018 firar Mateus, som grundades 1993, 25 år och öppnar i samband med det sin första flaggskeppsbutik på Karlavägen i Stockholm.

Butiken har inretts av Halleroed, som tidigare arbetat med projekt åt bland andra Arket, Acne Studios, Byredo och Nordiska Museet.

– Det känns fantastiskt viktigt att kunna ta nästa steg i Mateus utveckling och i samband med att vi firar 25 år till hösten känns det därför extra roligt att öppna den första flaggskeppsbutiken i Stockholm. Valet att samarbeta med Halleroed kändes väldigt självklart. Vi har under lång tid tagit del av Halleroeds designprojekt och känner att genom att anlita Halleroed sätts Mateus i ett nytt och spännande visuellt uttryck, säger Teresa Lundahl, vd och grundare av Mateus.

MateusJanuari 2018Stockholm

Halleroed, som består av makarna Christian och Ruxandra Halleröd, är internationellt kända för sina uppseendeväckande lösningar för inredning och arkitektur. Studions fokus för den nya butikens inredningskoncept var att skapa ett nytt sätt att visa Mateus produkter och att fullt ut utnyttja den fantastiska rymden i lokalen. Som inspiration tittade man till exempel på en gammal betongfabrik i Spanien som omvandlats till en ateljé, och på flera andra olika verkstäder för keramik.

– Produkterna är ju alla handgjorda och därför ville vi framhäva känslan av hantverk och ateljé. Detta åstadkoms med tre stora monumentala bord och en väldigt lång bokhylla, allt i massiv furu vilket vi tyckte både var en fin kontrast och en fin inramning till porslinet. Resten är ganska avskalat men vi ville även addera värme och elegans till butiken genom att i den bakre delen skapa en lounge med olika naturfärgade linnetyg, rottingmöbler och lyxiga ullgardiner, säger Christian Halleröd.

MateusStockholm 2018

Den dubbla takhöjden i lokalen innebar att det fanns en väldigt stor potential för att åstadkomma en unik känsla, något som Ruxandra Halleröd förklarar att man verkligen ville utnyttja och lyfta när butiken skapades och planerades.